House of Innovation Demo Options
House of Innovation
Det naturlige sted at starte

Ring: 7070 2800

Netværk

Netværk web

Værdifulde kontakter er ofte forudsætningen for nye virksomheders vækst og udvikling. I House of Innovation opbygges forskellige typer af netværk, der kan åbne de rigtige døre for dig og din virksomhed.
 
Dels skaber vi idé- og erfaringsudvekslingsgrupper imellem iværksætterne selv, både inden for og uden for husets vægge, dels skaber vi netværk af mentorer og rådgivere, der tilbyder sparring og hjælp.
 
Iværksættere, der bruger deres netværk professionelt, har bedre mulighed for at skabe vækst i virksomheden. Hvad kan du give – og hvad kan du få? Regnskabet skal give plusser på din bundlinje, din indsigt eller din evne til at drive forretning.
 
At netværke handler om langt mere end hyggesnak og café latte, hvis det skal give gevinst. Og det gør det. De iværksættere, som formår at bruge deres netværk professionelt, klarer sig nemlig bedre og vil i større omfang formå at skabe vækst i virksomheden.
 
Det handler om at få sat ord på, hvad man selv kan give – eksempelvis af kompetencer, viden og kontakter – og hvad man faktisk selv efterspørger.
 
I forbindelse med Store Netværksdag, som Business Kolding afholder hvert år i december sammen med netværkene, blev der i 2015 kortlagt mere end 70 erhvervsrettede netværk i Kolding området. Er du i tvivl om, hvilke netværk du skal melde dig ind i, bør du spørge dig selv, hvad dit formål er med at være aktiv netværker.

5 gode råd om, hvordan man skal agere i netværksland:
 
1. Klare præmisser: Du skal ikke foregive, at du vil søge oplysninger eller kolleger, hvis du primært vil sælge. Sig, hvad det er, du vil. Det kommer du længst med.
 
2. Giv lidt mere end du får: Når du deler ud af din viden og tipper andre om en mulig kunde eller et interessant link, skaber du overskud i netværket. Og det betyder, at folk kommer til dig igen. Men pas på – bliv ikke den, der bare giver og giver.
 
3. Adskil det private og det professionelle: Du skal passe på med at blive for privat i forhold til, hvad du fortæller de øvrige personer i dit netværk. Det handler om at skelne mellem, hvad der er privat og personligt. Det, du selv oplever, som kan have interesse for andre, er det personlige, som du kan dele i netværket. Det, du selv oplever, men som ikke har interesse for andre end dig, det er det private, som du ikke skal dele i netværket.
 
4. Del viden online: Når du har efterlyst viden, råd og tips i et onlineforum, er det god tone bagefter at dele den viden, du har fået, med resten af onlinelisten.
 
5. Sig tak og krediter: Når du modtager noget af dit netværk, for eksempel en god kunde eller vigtige informationer, bør du sige tak og kreditere de personer, der hjalp dig. Er du med i en onlinegruppe, kan du takke og samtidig sende en opsamling ud, hvor du henviser til de folk, der hjalp dig via et link.